11. elokuunta 2011 4 kommenttia

Normaalisti postiluukusta valahtaneet mainokset päätyvät meillä suoraan paperinkeräykseen. Äskettäin tapahtui kuitenkin jotain, mikä johti lähes välittömään ostotapahtumaan ja tyytyväiseen asiakkaaseen. Mitä eräs katsastusfirma teki oikein?

Katsastustarina

Kaikki alkoi postiluukun kolahduksella. Heti välioven avattuani yllätyin: lattialla oli parkkikiekko. Paitsi että se ei ollut parkkikiekko, vaan mainos. Tukevasta pahvista tehty, pyöreäreunainen ja superselvästi oleelliset tiedot sisältävä mainos vangitsi heti mielenkiintoni.

Mainos saapui täydelliseen aikaan, perheen auto kaipasi katsastusta. Tämän kaikki järkevät katsastusasemat toki tietävät, mutta jotkut hölmöt silti markkinoivat ympäri vuoden.

Seuraavaksi oli vuorossa hintavertailu netissä. Positiivisena yllätyksenä kyseinen autokatsastus oli hinnaltaan vähintään kilpailukykyinen. Monella asiakkaalla on tässä kohtaa jo ostopäätös valmis.

Ainoa asia mikä voi enää estää rahaa siirtymästä asiakkaalta myyjälle, on ostamisen helppous. Kuinka helposti saan katsastusajan varattua?

Pelkoni oli turha. HelppoKatsastuksen nettisivut olivat yhtä vakuuttavat kuin mainoskin. Sisältö oli selkeää, ulkoasu pirteä ja ennenkaikkea ajanvaraus onnistui sivuilla moitteettoman helposti.

Käytettävyysorientoituneena ihmisenä etsin vaistomaisesti huonoja kohtia nettisivuista joilla käyn. HelppoKatsastuksen ajanvarauksessa ei ongelmia ollut. Mitään tietoa tai toimintoa ei tarvinnut etsiä.

Myös itse katsastus suoritettiin ripeästi alle minuutin odottelun jälkeen. Itse auto ei tosin mennyt läpi…

Mitä HelppoKatsastus teki oikein?

  1. Mainos saapui kun asiakkaan ostoikkuna oli auki
  2. Mainos herätti heti asiakkaan mielenkiinnon
  3. Mainos sisälsi selkeästi kaikki oleelliset tiedot
  4. Mainoksen tehoa voi mitata (alennus palauttamalla kiekon)
  5. Nettisivut olivat laadukkaat ja ajanvaraus helppo käyttää
  6. Palvelun hinta oli hyvä ja sitä ei piiloteltu
  7. Palvelussa ei tapahtunut mitään mikä olisi pilannut hyvän ensivaikutelman
  8. Palvelu on tuotteistettu ja erottuu edes hieman kilpailijoista

Onnistunut markkinointi ei vaadi mitään ihmeitä. Katsastusasemien on hankala erottua toisistaan, sillä palvelun sisältö on kaikkialla sama. Pienet yksityiskohdat kuitenkin auttavat erottumaan joukosta. Pahviläpysköjen painaminen ei paljoa maksa ja palvelun nimeäminen houkuttelevasti ei senkään vertaa.

HelppoKatsastus ei toki ole ainoa joka tekee jotain oikein. Toinen hyvä esimerkki on Katsastusmiehen mainoskirje, jonka Tuplaamon Jukka aikoinaan bongasi. Siinä itse mainoskirjeen ulkoasu ei erityisesti pistä silmään, mutta tekstin puhetyyli on niin lupsakka että asiakkaalle muodostuu heti mielikuva rennosta katsastusmiehestä, joka pienen olutlahjuksen jälkeen heittää leimaa paperiin. Hyvin tehty mainos sekin.

HelppoKatsastus

HelppoKatsastus on Heikinlaakson Katsastus Oy:n aputoiminimi ja ketjun markkinointinimi. Heidän tavoitteensa on kasvaa kahdessa vuodessa maan suurimmaksi kotimaiseksi katsastusasemaketjuksi.

Toivotan onnea matkaan!

 

Koska sinä olet viimeksi törmännyt hyvään mainokseen? 






4 kommenttia tai viittausta tähän merkintään

    Ei nyt ihan aukoton
    31. elokuunta 2011 klo 10.32

    En ole aivan samaan mieltä tuosta heidän nettisivujen käytettävyydestä.
    Miksi hitossa aikaa varatessa pitää ilmoittaa auton käyttöönottopäivä? Ainakaan minulla ei ole rekisteriotetta aina taskussa. Ja mitenkä itse varasit ajan uusintakatsastukselle hylsyn jälkeen… moista kun ei voi valite heidän sivuiltaan! Samoin puhelinpalvelu menee yhden henkilön kännykkään (vastaajaan) Espoon osalta…ette ei ihan loppuunasti mietitty konsepti sittenkään!

    Tommi Honkala
    31. elokuunta 2011 klo 11.33

    Kiitos kommentista!

    Huomasin saman seikan tuosta uusintatarkastuksen varauksesta. Itse käytin normaalia ajanvarausta siihenkin, joka toimi ihan hyvin, vaikka varauksen yhteydessä näkyykin väärä hinta. Tässä olisi hyvä kehitysehdotus mainostoimisto Redlandille :)

    Auton käyttöönottopäivämäärän kysymiseenkin on luultavasti joku syy, sillä sitä näkee suurinpiirtein kaikkialla kysyttävän. Turhien tietojen kysyminen lomakkeella on tietysti huonoa käytettävyyttä.

    Mitä tulee katsastuskonttorin asiakaspalveluun, on jatkuva vastaajalle höpöttäminen tietenkin ärsyttävää. Arvelen että tuohon seikkaan ei mainostoimisto pysty hirveästi vaikuttamaan.

    Toivotaan että HelppoKatsastus vielä hioo noita yksityiskohtia, jos aikovat päästä tavoitteeseensa, eli päästä Suomen suurimmaksi katsastusasemaketjuksi kahdessa vuodessa.

    Tuomas Kataila
    12. syyskuunta 2011 klo 22.35

    Kiitos arvokkaasta palautteesta ja kommenteista.

    Muutamia parannuksia toteutettiin viime viikolla:
    – Jälkitarkastuksen ajanvaraus lisätty nettiin
    – Puhelinajanvarauksen yksi keskitetty numero. Aikaisemmat häiriöt johtuivat ilmeisesti operaattorista tai muusta teknisestä häiriöstä

    Antti Kivilaakso
    21. syyskuunta 2011 klo 22.41

    Kiitos palautteista!
    Käyttöönottopäivää kysytään siksi, että katsastuksen kokonaishinta saadaan määritettyä.
    OBD-mittaus tehdään 2001 ja uudemmille bensa käyttöisille autoille. 1979 ja vanhemmat dieselautot sekä 1977 ja vanhemmat bensa-autot selviävät kokonaan ilman päästömittausta.

Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus