30. syyskuunta 2011 Lisää kommentti

Monen kokemattoman bloggaajan kirjoittaminen on kuin ampuisi ladon seinää haulikolla.

Selvitä suosituimmat merkintäsi ja yritä päätellä miksi niitä luettiin paljon 

Keskivertoblogissa ei välttämättä ole mitään tiettyä nicheä, ”nissiä”, eli aihealuetta johon se on erikoistunut. Tämä ei välttämättä ole huono asia, sillä jokainen kirjoittakoon kuten haluaa.

Myönnän, sorrun samaan itsekin. Laaja aihepiiri ei silti tarkoita ettetkö voisi hieman panostaa tiettyihin aiheisiin ja kirjoitustyyleihin, mikäli tavoitteenasi on saada lisää lukijoita.

Millainen on suosittu artikkeli?

Sanoinko vahingossa hyvä artikkeli? Tarkoitin suosittu artikkeli.

Älä järkyty: Artikkelin ei tarvitse olla hyvä. Sinun ei tarvitse olla oikeassa. Lukijoita kiinnostaa mikä tahansa massasta erottuva ja mielipiteitä herättävä kirjoitus.

Kaikkia lukijoita ei voi koskaan miellyttää, eikä sinun kannatakaan. Keskity ääripäihin. Haluat lukijoiksesi ihmisiä jotka rakastavat tekstiäsi ja ihmisiä jotka ovat eri mieltä aiheesta. Tästä seuraa konflikti, jota kutsutaan keskusteluksi. Keskustelu on hyvä.

Tietenkään jokaisen artikkelin ei kannata olla rajoja repivä, vaan pitkälle pääsee myös perinteisillä artikkeleilla, eli auttavilla ja mielenkiintoisilla teksteillä.

Suosituimmat artikkelini perusteluineen

Käyn lyhyesti läpi kolme kenties luetuinta blogimerkintääni ja kerron perustellen miksi ne olivat suosittuja. Jutut eivät välttämättä ole paremmuusjärjestyksessä.

 

1. Herjaan Suomen parhaita verkkosivuja

Nykymuotoisen blogini kenties ensimmäinen laajalle levinnyt juttu koski ajankohtaista aihetta. Ilkeä Nova Trotters Oy uhkaili bloggaajia oikeustoimilla, mikäli he eivät poistaisi kriittisiä blogimerkintöjään koskien yrityksen tarjoamaa, arveluttavaa WWW-sivukilpailua.

Selvittelin hieman asioita ja totesin saman kuin moni muukin bloggaaja: yritys oli väärässä ja tulisi nolaamaan itsensä. Siispä hyppäsin röyhkeästi mukaan aallonharjalle.

Tekstistäni tuli suosittu, koska se oli monen mielestä hauska. Sorruin käytännössä alatyyliseen pilkkaamiseen, mutta kapealla narulla kävellen väistelin mahdolliset kunnianloukkaussyytteet. Osakeyhtiöllä ei nimittäin ole kunniaa jota loukata.

Viittasin useaan blogiin, jotka kirjoittivat samasta aiheesta, jolloin kyseiset bloggaajat ja heidän lukijansa löysivät myös minun merkintäni. Tekstiin linkitettiin ahkerasti facebookissa, twitterissä ja IRCissä. Google tuo edelleen satunnaisia kävijöitä, jotka ovat syystä tai toisesta hakeneet kyseisen yrityksen nimellä.

2. Pankit eivät osaa markkinoida Visaa ja Mastercardia

Seuraava esimerkki oli hyödyllinen tietoartikkeli.

Olin jo kauan sitten pistänyt merkille, ettei suuri osa suomalaisista ole tietoisia modernien maksuominaisuuskorttien tarjoamista hyödyistä. Pankit paukuttivat Credit ja Debit -termejä päivästä toiseen, mutta olivat unohtaneet kertoa miten ihmeessä ne helpottavat Matti Meikäläisen arkea.

IRCissä käydyn keskustelun innoittamana kirjoitin aiheesta ohjetyylisen artikkelin. Väänsin rautalangasta, että Visa ei tarkoita enää vain luottokorttia. Kerroin, että Visa ja Mastercard Debit -korteilla on nykyään mahdollista maksaa Internetissä ja ulkomailla suoraan pankkitililtä, sekä näytin miten se tehdään.

Reaktio oli välitön ja järisyttävä. Muutamien IT-orientoituneiden ihmisten yllättyneet merkinnät sosiaalisissa medioissa nostivat juttuni kuumaksi aiheeksi. Tuon yhden artikkelin kävijämäärät muodostivat 95% koko kuukauden tilastoista parin tunnin sisällä julkaisusta. Artikkeli oli suosittu, koska se kertoi lukijoille jotain uutta ja hyödyllistä.

3. Onnistunut markkinointi: HelppoKatsastus

Kolmas, suhteellisen tuore kultamuna oli kertomus omasta elämästäni.

Eräänä päivänä sain postiluukusta hyvin tehdyn mainoksen, jonka pohjalta varasin netin kautta katsastusajan autolle.

Kaikki menin hyvin (paitsi katsastusleima) ja päätin kertoa blogissani siitä. Kerroin mitä katsastusketju oli tehnyt markkinoinnissaan oikein ja perustelin. Kylkeen teippasin luonnollisesti kuvan mainoksesta, josta kaikki lähti.

Jutusta tuli suosittu koska se kertoi tarinan. Ihmisiä kiinnostaa lukea muiden ihmisten kokemuksia eri asioista, koska ne herättävät tunteita. Kaikki tuote- ja palveluhankinnat ovat loppupeleissä tunnepohjalta tehtäviä päätöksiä.

Saan vieläkin tasaisena virtana vierailijoita varsinkin Googlesta, sillä juttuni on katsastusketjun nimellä haettaessa kakkosena, heti ketjun omien sivujen jälkeen.

Positiivista palautetta artikkelista ja sen kommenteista ovat antaneet mm. kyseisen katsastamon toimitusjohtaja ja markkinoinnin toteuttaneen mainostoimiston hallituksen puheenjohtaja / projektipäällikkö.

Mitä sinun kannattaa tehdä?

Lueskele blogisi tilastoja. Selvitä suosituimmat merkintäsi ja yritä päätellä miksi niitä luettiin paljon. Toista menestys.

Kannattaa ottaa oppia myös vähemmälle huomiolle jääneistä artikkeleista. Joko aiheet eivät kiinnostaneet lukijoitasi, tai he eivät edes löytäneet tekstejäsi. Onko hakukoneluettavuus blogissasi kunnossa? Entä kontaktit muihin saman aiheen bloggaajiin?

Bloggaaja ei ole koskaan valmis. Opi omista teksteistäsi ja opi muiden teksteistä. Ennen kaikkea nauti kirjoittamisesta.






Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus