16. maaliskuunta 2012 2 kommenttia

Takanani on kohta puolitoista vuotta yrittäjyyttä, joista viimeiset puolitoista kuukautta kokopäiväisenä Datakalana. On aika olla kriittinen ja pohtia mitä virheitä yrittäjä voi tehdä ja miten ne voisi välttää. Miten minä itse olen mokannut?

Virhe 1: Korjaat virheitä etkä niiden aiheuttajia

Oli kyseessä sitten pieni kirjoitusvirhe tai koko yrityksen romahduttava katastrofi, yrittäjän tulisi aina keskittyä korjaamaan ongelmien aiheuttajat, sen sijaan että juoksee ympäriinsä siivoamassa seurauksia.

Omalla kohdallani päällimmäinen esimerkki tällaisesta virheestä on kirjanpito. Ensimmäisen tilikauden aikana silmiini pisti useita pieniä virheitä tilitoimistoni tuottamissa materiaaleissa, mutta ohitin ne huolettomasti korjauspyynnöllä.

Suurin osa virheistä oli yksinään harmittomia, mutta lopputuloksena tilitoimisto oli pakko pistää vaihtoon ja koko tilikauden kirjanpito uusia. Jos olisin virheiden korjailun sijaan vaihtanut kirjanpitäjää ajoissa, olisin säästänyt päiväkausia vaivaa ja satoja euroja rahaa.

Virhe 2: Keskityt epäolennaiseen

Yrittäjällä tulisi olla viisi tavoitetta ylitse muiden:

  • Lisää rahaa
  • Lisää asiakkaita
  • Nykyisten asiakkaiden sitouttaminen
  • Kulujen minimointi
  • Työn/vaivan minimointi

Kaikki muu on periaatteessa epäolennaista pipertämistä. Minä kuitenkin syyllistyn tähän virheeseen usein. On hauskaa vaihtaa logoa, lukea yrittäjäfoorumeita ja  spekuloida kasvunäkymiä, mutta todellisuudessa pitäisi keskittyä ensin aivan muihin asioihin.

Yrittäjyyden mielekkyys ja pitkän matkan suunnitelmat ovat toki tärkeitä, mutta vasta sitten kun nuo viisi tavoitetta ovat hallussa. Pienellä vaivalla pyörivät, terveet raha- ja asiakasvirrat myös helpottavat noita muita puuhasteluja kumasti.

Virhe 3: Et osaa ajaa suoraan

Ydinosaamisen kiertely on jälleen yksi omista taskuistani löytyvä synti. Jos vuorokaudessa olisi enemmän tunteja, olisi myös yritykseni toimiala kuin haulikon laukaus järveen.

Yrittäjän vapaus on hieman vaarallinen asia, sillä on liian helppoa leikitellä ”mitäs jos” -ajatuksilla. Mitäs jos alankin henkilöstövuokrausfirmaksi? Mitäs jos ostan Intiasta halvalla mobiiliohjelmointia ja alan myymään kännykkäpelejä?

Yrittäjän kannattaa keskittyä ensin vain yhteen asiaan ja olla siinä hyvä. Laajentaminen tapahtuu vasta myöhemmin resurssien puitteissa. Tämäkin on helpommin sanottu kuin tehty.

Virhe 4: Et verkoistoidu ja osallistu

Varsinkin kaiken pyöriessä hyvin tulee helposti ”tehtyä vain töitä”. Jos kauppa käy mukavasti niin miksi pitäisikään tehdä mitään uutta? Ongelma on siinä että kaikki muuttuu, kaiken voi tehdä paremmin ja parin vuoden päästä yrityksesi ei välttämättä pyörikään kivasti sellaisenaan.

Osallistumalla yrittäjätapahtumiin ja verkostoitumalla (myös kilpailijoihin!) korvan taakse tarttuu aina pieniä ideoita ja uusia toimintatapoja, jotka tekevät yrityksestäsi vielä hitusen paremman ja kenties pelastavat sen joskus tulevaisuudessa.

Itsekin upottaudun helposti harhaluuloon että olisin jo verkostoitunut kun hieman surffailen foorumeilla. Todellisuudessa minunkin pitäisi potkia oma persukseni ulos ovesta, esimerkiksi Oma yritys 2012 -tapahtumaan?

 

Mitä virheitä sinä olet huomannut tekeväsi? Muutitko toimintatapojasi kun huomasit?






2 kommenttia tai viittausta tähän merkintään

    juha
    9. syyskuunta 2012 klo 19.25

    samaa mieltä olen.kyllä ne olennaiset virheet ovat juurikin nuo. Tässä olen seurannut tuttavani yrityksen toimintaa melko läheltä ja täytyy sanoa että hyvin ovat menestyneet. Heillä on myös asiantuntevaa osaamista kun puhutaan markkinoinnin kilpailukeinoista verkossa. Millä tavalla itse markkinoit yritystäsi verkossa vai markkinoitko ollenkaan?

    [ Ylläpito 9.9.2012 ] Vaihdoin URLin viemään Saleslionin etusivulle yksittäisen blogikirjoituksen sijasta, jos mainostetaan toisten blogeissa niin tehdään se edes selkä suorana :)

    Tommi Honkala
    9. syyskuunta 2012 klo 23.11

    Kiitos kommentista!

    En tällä hetkellä juurikaan markkinoi verkossa, koska töitä riittää enemmän kuin ehtii tekemään. Tämä blogi ja erilaiset niche-sivustot kuitenkin toimivat passiviisena markkinointina hyvin.

    PS. Pahoittelut mikäli olen väärässä, mutta tuo Saleslionin ”salamarkkinointi” pistää silmään aika pahasti (sekä täällä että yrittäjäfoorumeilla) ja se ennemmin tai myöhemmin iskee kyllä omaan nilkkaan :)

Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus