24. huhtikuunta 2012 Lisää kommentti

Oli kevätpäivä ja pyörähdin pitkästä aikaa Helsingin keskustassa. Ostin takin.

Myyjän jo irroitellessa hälyttimiä takista, hän sanoi jotain mikä jäi mieleen.

”Laadukas takki”, hän sanoi itsevarmasti. ”Joo”, nyökkäsin hymyillen, vaikken edes tiedä mitään takeista.

Vasta jälkikäteen tajusin millainen merkitys noilla kahdella sanalla oli. Myyjä oli tehokkaasti mutta tahdikkaasti kehunut jo tehtyä ostopäätöstä.

Tottakai takki oli hänen mielestään laadukas, sillä myyjä on kaikkea muuta kuin puolueeton asiassa! Useat myyjät eivät kuitenkaan osaa toimia näin fiksusti.

Mitä hyötyä tuosta lausahduksesta sitten oli, jos tuote oli jo ostettu?

  • Asiakkaalle jää hyvä mieli
  • Asiakas on tyytyväinen ostokseensa
  • Asiakas tuskin palauttaa tuotetta
  • Asiakas tulee takaisin ostamaan lisää laatua

Myyjä ei ole vain rahastaja vaan myyjä. Rahastustapahtuma ei ole velvollisuus, vaan tilaisuus. Tilanteessa voi toki tehdä pientä oheismyyntiä, mutta myös epäsuora mielikuvamarkkinointi voi olla todella tehokasta.

Muistan kerran aikaisemminkin olleeni vastaavassa tilanteessa.

Erään toisen ketjun vaateliikkeessä myyjät usein tarjoavat vähintään sukkia mukaan, niitä kuitenkin monet asiakkaista tarvitsevatkin. Ostoikkuna on siis auki.

Kerran kuitenkin osui kohdalle myös äsken mainittu kehutaktiikka. ”Sopii tosi hyvin yhteen toi kauluspaita ja kravatti, näyttää tosi tyylikkäältä”, myyjä sanoi rahastuksen jälkeen.

Hyvä mielikuva jäi siitäkin ostotapahtumasta. Ei kuitenkaan liene sattumaa, että olin kyseisen yhdistelmän bongannut hetkeä aikaisemmin mallinuken päältä…

 

Myyjä: Ole tahdikas, ole uskottava ja tue asiakkaan ostopäätöstä myös rahastuksen jälkeen.






Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus