16. huhtikuunta 2012 Lisää kommentti

Millaisien ominaisuuksien ja kokemuksien päälle on hyvä rakentaa menestyvä yritys?

Myönnän, en ole miljonääri. En työllistä tuhansia ihmisiä enkä ole talouselämän kärkijulkaisujen kansilehdillä. Voin silti heitellä ilmoille koulutettuja arvauksia siitä, mistä on menestyvät yritykset tehty.

1. Henkilökohtainen kehittyminen

Mitä pienempi yritys, sitä enemmän yritys heijastaa sinua, yrittäjää itseään. Jos et kehitä itseäsi, yrityksesikin seisoo paikallaan.

Jatkuva itseopiskelu maksaa itsensä varmasti takaisin, yllättävissäkin paikoissa. Tee vaikka näin:

  • Lue vähintään muutama alaasi liittyvä kirja joka vuosi
  • Käytä vähintään vartti päivässä alaasi liittyvien uutisten, blogien ja ihmisten seuraamiseen
  • Hanki oikea tai kuvitteellinen roolimalli. Kenen saappaisiin haluat päätyä? Aseta tavoite!
  • Kouluttaudu. Oli kyseessä sitten puolen päivän kurssi tai yrittäjälle tarkoitettu erikoisammattitutkinto, voit hyötyä siitä.

2. Automatisointi

Henry Ford alkoi aikoinaan tuottamaan autoja liukuhihnalta ja menestyshän siitä tuli.

Tuotteiden ja palveluiden katetta voi parantaa sekä massatuotannolla että mahdollisimman pitkälle viedyllä automaatiolla. Molemmat poistavat turhia, toistuvia toimenpiteitä työntekijän toimenkuvasta, jolloin lyhyemmässä ajassa saadaan aikaiseksi enemmän rahaa tuottavia hyödykkeitä.

Yrittäjän ei tarvitse olla tehdas pystyäkseen automatisoimaan. Lähes jokaisella alalla käytetään nykyään tietokoneita, joten siinäpä loistava tilaisuus tehostaa toimistoa helposti. Olethan kuullut esim. Excelin makroista?

Pienyrittäjän arjessa automatisointi ei tarkoita pelkästään rahaa vaan myös enemmän vapaa-aikaa. Yrittäjän elämä muodostuu toistuvista rutiineista. Kuinka paljon aikaa sinä voisit säästää joka kuukausi, jos automatisoit jonkun kirjanpidon rutiineista?

3. Suunnittelu

Ei pienyrittäjällä ole pakko olla 60-sivuista liiketoimintasuunnitelmaa, riskiarvioraportteja ja henkilökohtaista Pekka Poutaa arvailemassa huomisen säätä.

Silti, on melkoisen hyvä idea pohtia asioita edes hieman etukäteen. Pidä työpöydän nurkalla ruutuvihkoa johon heittelet vaikka ranskalaisilla viivoilla pieniä ja suuria yrityksesi tavoitteita.

Tavoitteet voivat olla mitä tahansa väliltä ”lähetä maaliskuun kirjanpitoaineisto tilitoimistolle” ja ”palkkaa ensimmäinen työntekijä”. Tärkeintä on, että alitajuisesti olet koko ajan hieman kartalla siitä mihin olet menossa, tai edes mihin haluaisit mennä.

 

Minkä sinä olet kokenut oleellisesti tukevan yrittäjyyttäsi?






Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus