17. kesäkuunta 2012 2 kommenttia

Nokia, tuo Suomen talouselämän kulmakivi.

Nokian puhelimet ovat aina olleet hyviä, tai huonoimmillaankaan ne tuskin ovat olleet huonoja. Miksi yritys sitten irtisanoo tuhansia työntekijöitä ja koko laiva on tulessa?

Uutta Lumia-mallistoakin on lähes poikkeuksetta kehuttu kaikissa arvovaltaisissa arvosteluissa. Mikä pissii?

En ole ikinä nähnyt Lumiaa myymälän ulkopuolella.

Mitä ihmettä? Eikö hyviä puhelimia pitäisi näkyä kaikkialla?

Ennen oli paremmin

Myönnän olleeni ennen Nokiafani. Business-käyttäjille suunnattu E-sarja ja sitä edeltäneet 68xx-täysnäppisluurit olivat aivan mahtavia.

Nokian puhelimet erottuivat positiivisesti edukseen ja ne todella toimivat. Sitten tulivat kosketusnäytöt, kilpailijat painelivat ohi oikealta ja vasemmalta iPhonea lievästi matkien ja Nokia vain makoilee korporaatiotahmassaan.

En osaa 5 sekunnissa nimetä yhtään ominaisuutta, joka erottaisi Nokialaisen harmaasta massasta. Poikkeuksena toki se hirviökamera, jollaista en usko puhelimeeni tarvitsevan.

Tilanne nykyään

Tuttavapiirissä on kasapäin Samsung Galaxy -sarjalaisia ja muita Android-puhelimia. Olen itsekin vuoden sisällä omistanut 3 Samsungia ja ollut niihin tyytyväinen, vaikka mallikohtaisia pikkuvikoja toki aina on.

Applen lähes uskonnoksi muotoutuneita tuotteita en ole juurikaan käyttänyt, mutta niistä on helppo uskoa hyvää. Jos tuotetta näkee päivittäin niin livenä kuin Internetissäkin, pakkohan sen on olla hyvä. Jos iPhone ei ole hyvä, niin ainakin myyntimiehet ovat tehneet jotain oikein.

Ja sitten on se Nokia. Puhelin, jota pääsee kokeilemaan vain myymälässä, koska kellään tuttavalla ei tunnu olevan sitä taskussaan. Myymälässä odottaa varashälyttimiin koteloitu ja pöytään pultattu muovipalikka, jonka näyttö on korvattu tarralla. Antaa olla.

Tiivistettynä

Tuotetta voi kehua vaikka maasta taivaisiin ja arvostelut voivat leimata siihen loputtomasti voittajatarroja. Millään ei kuitenkaan ole mitään väliä jos tuote ei myy. Jos tuote ei myy, se on huono tuote. Huonoja tuotteita tekevät yritykset kuolevat pois.






2 kommenttia tai viittausta tähän merkintään

    Q
    9. helmikuunta 2016 klo 22.38

    Pakko kysyä, mutta miksi sinun on tarvinnut vaihtaa puhelinta kolme kertaa vuoden aikana jos olet kerran ollut tyytyväinen niihin kaikkiin? Eikös tyytyväisyyden yksi merkki ole se ettei tee mieli vaihtaa.

    Tommi Honkala
    9. helmikuunta 2016 klo 22.52

    Aiheellinen kysymys! Artikkeli on melkein 4 vuotta vanha mutta muistelen että minulla oli tuohon aikaan eri puhelimia testikäytössä, joista osa omia ja osa toiminimelleni kuuluvia. Nykyään on pidemmän aikaa ollut vain Samsung Galaxy S5, joka riittää hyvin sekä omiin että yritykseni vähäisiin tarpeisiin.

Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus