1. syyskuunta 2012 Lisää kommentti

On kulunut muutama päivä siitä kun julkaisin Niche-sivuston, eli aihepiiriltään tarkkaan rajatun sivun. Seuratessani sivuston edistymistä tämän blogin tulevia kirjoituksia varten, huomasin tehneeni ensimmäisen virheeni.

Niche-sivustoni nimi oli tarkkaan mietitty. Sana ei ole pelkästään sivuston nimi, vaan samalla avainsana yleiselle Excel-ongelmalle.  Tuo on tietenkin hyvä juttu hakukonenäkyvyyden kannalta.

Virhe tapahtui kun mainitsin tuon nimen tässä blogissani, varsinkin kun tein sen otsikossa. Eilen julkaisemani kirjoitus ponnahti heti Googlen ensimmäisten hakuosumien joukkoon, ohittaen  vasta toisella sivulla kyykkivän sivustoni, johon käyttäjien piti mennä!

Miksi blogini ohitti niche-sivustoni?

Syy on kohtuullisen selvä. Blogini on ollut olemassa kauemmin ja julkaissut useammin kuin niche-sivustoni.

Google tulkitsi blogini paremmaksi tietolähteeksi otsikossa mainittuun aiheeseen, vaikka kirjoitus ei käsitellyt kehäviittauksia, vaan niistä kertovaa sivustoa.

Virheeni tapahtui otsikoidessa kirjoitustani. Siispä kirjoituksen nimi onkin nyt muutettu vastaamaan paremmin sisältöään.

Pitkällä aikavälillä en usko sivujen keskinäisen kilpailun olevan ongelma. Niche-sivustossa Exceliä koskevien ja sen mukaisesti otsikoitujen artikkelien määrä kasvaa, kun taas blogini kirjoituksia puree ajan hammas.






Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus