9. lokakuunta 2012 Lisää kommentti

Eräs ammattikorkeakoulu tarjoaa avoimella(kin) puolella hienoa työelämälähtöisyyttä.

Heti kurssin alussa tehdään selväksi, että opiskelijalla on kaksi vaihtoehtoa.

  1. Opiskelija tekee ns. ”reaalikeissin”, eli projektin oikeasta aiheesta, oikealle yritykselle. Opiskelija allekirjoittaa sopimuksen, joka rajoittaa tuotoksen käyttöä ja levitystä opiskelijan kannalta, mutta vaihtoehto on silti upeaa työkokemusta.
  2. Opiskelija tekee projektin annetusta aiheesta, joka on hatusta vedetty.

Voi olisipa omassa AMK:ssanikin ollut enemmän tuollaista meininkiä. Työelämälähtöinenhän AMK:n nimenomaan pitäisikin olla.

Koulussa oli toki työelämälähtöisiä opettajia, mutta ei yhtään työelämälähtöistä kurssia.

Oikeastaan yksi kurssi oli sittenkin, se vain valitettavasti floppasi.

Kyseessä oli muistaakseni ”Internet-projekti” -nimeä kantava kurssi, jonka tehtävänanto oli mukavan selkeä:

  1. Muodostakaa parit
  2. Tehkää yritykselle uudet WWW-sivut (yrityksen edustaja esittelee nykytilanteen)
  3. Yritys ostaa parhaan tuotoksen

Teoriassa kaikki hyvin siis. Harmi vain että käytäntö ei ihan toiminut.

Kurssin päättyessä kasa hienoja sivuja odotti esittelyä rahan ja maineen kiilto silmissä. Sitten yritys katkaisi kaiken yhteydenpidon.

Kurssi päättyi. Opiskelijat saivat arvosanat perustuen… johonkin. Kysyttäessä yrityksestä, opettaja lähinnä kohautti olkapäitään.

On sanomattakin selvää, että tuon tilanteen hoitivat huonosti sekä yritys että koulu. Silti on todettava positiivisesti, että kyseessä oli opintojen työelämälähtöisin kurssi.

Miksi työelämälähtöistä?

Miksi kurssien sitten pitäisi olla työelämälähtöisiä?

Ammattikorkeakoululaki sanoo seuraavaa:

”Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin, tukea yksilön ammatillista kasvua ja harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä tukevaa ja alueen elinkeinorakenteen huomioon ottavaa soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä.

Ammattikorkeakoulut antavat ja kehittävät aikuiskoulutusta työelämäosaamisen ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi.”

On selvää, että reaalikeissi antaa opiskelijalle paljon suuremman hyödyn ja motivaation kuin huvin vuoksi toteutettava projekti, joka lentää roskikseen kurssin päätyttyä.

Tottakai myös opiskelijalla on vastuuta työelämäkytköksistään, niin kursseilla kuin työharjoitteluissakin. Päävastuun kuitenkin tulisi olla koululla, hehän siitä rahaa saavat.

Työelämälähtöisyys ei ole vain yksittäisen kurssin tavoite, vaan sen pitää olla mukana koko opetussuunnitelmassa.

Ehkä näin onkin jo, sillä koulutusohjelmani opetussuunnitelma uudistettiin juuri kun valmistuin. Perässäni seuraa siis kokeneempia kilpailijoita ;)

 

Onko sinulla erityisen hyviä tai huonoja kokemuksia koulusi työelämälähtöisyydestä? Kerro toki lisää kommenteissa!

 






Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus