30. marraskuunta 2012 2 kommenttia

Maailma muuttuu jatkuvasti. Jäädäkseen eloon, eliöiden on sopeuduttava muuttuvaan ympäristöön. Menestymiseen vaaditaankin jo poikkeuksellista joustavuutta.

Joskus ympäristö muuttuu niin nopeasti ja voimakkaasti, että muutos tuhoaa osan eliöistä. Yhtäkkiä menestystä esiintyykin aivan erilaisten ominaisuuksien ympärillä.

Näin kävi esimerkiksi liitukauden lopussa asteroidin törmätessä Jukatanin niemimaalle, jonka seurauksena suuret lajit ja liitukuoriset eläimet tuhoutuivat. Pienet nisäkkäät, matelijat ja linnut olivat uusia menestyjiä.

Luonnonvalinta yritysmaailmassa

Vahvimman ja sopeutumiskykyisimmän selviytymisteoriaa voi suoraan soveltaa yrityksiinkin.

Harva yritys säilyy tuottoisana isältä pojalle, jos sen ajatusmaailmana on ”näin on aina ennenkin tehty joten tehdään jatkossakin”. Yhteiskunta muuttuu kiihtyvällä tahdilla, joten mikseivät yrityksetkin?

Olisi mielenkiintoista seurata 1700-1900-luvun yrittäjiä kärpäsenä katossa. Teollistuminen kasvatti tuottavuutta valtavasti ja konservatiivisten yrittäjien oli todennäköisesti lähes mahdotonta pysyä kilpailussa mukana. Sähkö, polttomoottori ja sarjatuotanto putsasivat pöydän.

Kaikki muutokset eivät ole mullistavia, vaan pientä kehitystä tapahtuu jatkuvasti. Pienissäkin yrityksissä keksitään hitusen paranneltuja tapoja tehdä jotain jo olemassaolevaa tuotetta tai palvelua, jolloin yritys saa edun kilpailijoihinsa nähden.

Koska pienyrittäjän tulisi huolestua?

Pääsemme vihdoin asian ytimeen.

Koska yrittäjän tulisi huolestua yrityksensä kehittymisestä? Juuri silloin kun menee hyvin.

Toimialan laajentaminen tai vähintään toimintatapojen kehittäminen pitäisi aloittaa jo silloin kun kaikki menee hyvin. On myöhäistä alkaa ideoimaan kun kilpailijat jo painelevat aallonharjalla ohi.

Olen itsekin juuri siinä tilanteessa, että tasainen rahavirta ja vakiintunut asiakaskunta ovat laiskistaneet minut. Miksi näkisin ylimääräistä vaivaa, kun kaikki pyörii kivasti?

Turvallisuuden tunne on valheellinen ja vaarallinen olotila pienyrittäjälle. Ei mihinkään kiveen ole kirjoitettu, että yrittäjän tulotaso säilyisi vuodesta toiseen vain siksi ettei mihinkään kosketa.

Yrittäjän tulisi aina lähteä siitä olettamuksesta, että jokin bisneksen kannalta olennainen asia tulee muuttumaan ja se muuttuu pian. Jokaisen tulisi joka kuukausi kyseenalaistaa kaikki omassa yrityksessään.

  • Voiko tämän tehdä helpommin/nopeammin/edullisemmin?
  • Tekeekö kilpailija saman asian jotenkin paremmin?
  • Onko tämä ylipäätänsä tarpeellinen osa yritystä?
  • Mitä uutta oheistoimintaa voisin kehittää tilalle?

Luovu kannattamattomasta toiminnasta, kokeile uutta, tehosta, automatisoi, ulkoista, ajattele. En kuitenkaan tarkoita, että irtisanomiset olisivat oikea ratkaisu. Kun turhat työt on poistettu tai automatisoitu, pystyvät työntekijät keskittymään johonkin uuteen rahakoneeseen. Kannustatko työntekijöitäsi keksimään jotain uutta puolestasi?

Useimmat muutokset yhteiskunnassa ovat hitaita, mutta rauhalliseen kehitykseen ei kannata tuudittautua.

Minulla on jäljellä noin 40 työvuotta ennen eläkeikää, ellei eliniän ennuste nouse (minkä se todennäköisesti tekee). Kotitietokoneita on ollut saatavilla korkeintaan yhtä pitkän ajan. Miksi ihmeessä kuvittelisin, että voisin tehdä samaa työtä samoilla menetelmillä eläkeikään asti?

Jos yritys tai ala ei kehity, se ansaitsee kuolla.

 

 






2 kommenttia tai viittausta tähän merkintään

    Jussi H
    1. joulukuunta 2012 klo 11.04

    Etenkin web-kehityksen puolella maailmaa muuttuu hurjaa vauhtia. Mielestäni Suomessa näitä muutoksen tuomia mahdollisuuksia hyödynnetään hyvin harvakseltaan ja pääosin keskitytään kaikkien tuntemiin perusratkaisuihin.

    Kuitenkin se aito kilpailuhyöty voidaan saavuttaa vain hankkimalla teknologia, jota naapurilla ei ole. Parhaimmillaan niin, että kellään toisella ei sitä Suomessa ole. Joomlat ja WordPressit on kaikilla, mutta juurikin näissä piilaakson upouusissa web-startupeissa on usein hyvin mielenkiintoista teknologiaa, jolla kilpailuedun voisi saavuttaa Suomen kaltaisella, varsin sisäsiittoisella markkina-alueella. Tällöin valttina on nopeus; kuka pystyy nopeimmin lanseeraamaan piilaakson innovaatioon perustuvan uuden palvelun täällä Suomessa.

    Tommi Honkala
    3. joulukuunta 2012 klo 7.40

    Kiitos kommentista Jussi, olet oikeassa.

    Suomessa pienyrittäjien tilannetta helpottaa myös isojen byrokraattinen hitaus. Silläaikaa kun suuryritys hidasta laivaansa kääntäen pohtii ja valmistelee vuosikausia jokaista järjestelmäpäivitystä, pystyy ketterämpi kilpailija ottamaan modernia tekniikkaa käyttöönsä päivissä, ellei jopa tunneissa.

    Suuryrityksilllä on myös se mielenkiintoinen piirre että halutaan vielä nykyäänkin käyttää omia, tyhjästä aloitettuja järjestelmiä, sen sijaan että käytettäisiin pohjana 90% valmista sovellusta. (Esim. Intranetit, palautejärjestelmät, sisällönhallintaohjelmistot) Tällaiset ohjelmistot ovat usein jo valmistuessaan vanhentuneita jokaisella osa-alueella.

Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus