9. toukokuunta 2013 Lisää kommentti

Alkutalvesta 2012 piipahdin puolisoni kanssa pariksi viikoksi Australian lämpöön. Koska etäisyyttä oli linnuntietäkin rapiat 15000 kilometriä, oli helppo olettaa että ympäristö poikkeaisi melkoisesti kotoisasta Suomesta.

Niinhän se tietysti poikkesikin, mutta kummallisen kotoisa fiilis oli koko matkan ajan.

Lähtöä odotellessa Helsinki-Vantaan kentällä naureskelin myymälöiden Angry Birds -pehmoleluille. Rovio pyrki tosissaan tekemään pienestä mobiilipelistä brändin. Ulkomaalaisia vilisevä lentokenttä on tietenkin paikkana loistava.

Harjoiteltuani seuraavat 13 tuntia veritulppaa, oli vuorossa koneen vaihto kauniilla ja tehokkaalla Singaporen lentokentällä. Heti terminaaliin saapuessa silmiin pisti pienten lasten lentosimulaattori, jossa taapero ratsasti innoissaan punaisella, vihaisella linnulla. Täälläkin?!

Jokainen lentokentän krääsämyymälä sisälsi luonnollisesti kaikki mahdolliset Angry Birds -fanituotteet kuulakärkikynien ja jättiläispehmolelujen väliltä. Myöhemmin sain tietää, että joulukuussa 2012 terminaali 3:een rakennettiin kokonainen Angry Birds Space -leikkipuisto.

Sama meno jatkui myös Australian itärannikolla. Rovion lempilapsi poseerasi ylpeänä Guccin ja muiden ilmiöiden seassa. Edes suuren koralliriutan saaristossa ei pystynyt täysin irtautumaan arjesta, kun hotellin aulassa kaikui tuttu, kieli poskessa sävelletty ksylofonirallatus.

Angry Birds ei suinkaan ollut ainoa kotoisa tuulahdus toisella puolen palloa. Silmiin pisti myös kauttaaltaan Finlandia Vodkan mainokseksi teipattu linja-auto.

Arvaattekos muuten mikä suomalainen suuryritys lähes loisti poissaolollaan satunnaisia lentokenttämyymälöitä lukuunottamatta? No se Nokia.

Myönnettäköön, että monet suomalaiset firmat menestyvät ulkomailla. Ei näkymättömyys ja tunnettuuden puute välttämättä tarkoita rahallisen menestyksen puutetta. Ei puutavara- ja koneyritysten ole helppoa muodostaa yhtä mediaseksikästä tuotetta kuin koukuttava mobiilipeli.

Mutta kun se Nokia! Matkapuhelin on tuote jota käyttää päivittäin lähes 100% kehittyneiden maiden ihmisistä ja köyhemmilläkin alueilla jo puolet. Kyse on fiilistuotteesta jolla on älypuhelinaikana miljoona eri käyttötarkoitusta. Kuinka entinen maailman kännykkäjohtaja on voinut menettää asemansa näin täydellisesti?

Puhun nyt oman kokemuksen äänellä: Nokian kapulat olivat ennen loistavia. Nykyään niissä ei kuitenkaan ole riittävästi seksikkyyttä, ominaisuuksia ja yhteisöä kilpailijoihin verrattuna. Yrityspuhelimina Lumiat vielä sinnittelevät teknisten vaatimusten vuoksi (mitä lienevät?), mutta massojen puhelinta niistä ei enää tule.

Uudet Nokian puhelimet eivät ole uusien käyttäjien silmissä tarpeeksi kiinnostavia ja vanhojen käyttäjien silmissä ne ovat liian erilaisia vanhoihin Symbian-malleihin verrattuna. Jäljelle jäävät vain muutamat, puolipakotetut työsuhdekäyttäjät.

Tämä ei tietenkään tarkoita että Nokian puhelimet olisivat huonoja. Ne on vain tuotteistettu huonosti. Niistä ei irtoa minkäänlaista fiilistä. Applen laitteitakin kohtaan huokuu edes vastenmielisyys (Samsung-fani kun olen, anteeksi).

Fiiliksen lisäksi Nokialta puuttuu toinenkin oleellinen asia, nimittäin kattava tuotevalikoima.

Apple ja Samsung työntävät ovesta sisään kaikkea mahdollista sähköllä toimivaa vempainta, jotka enemmän tai vähemmän juttelevat keskenään: tietokoneita oheislaitteineen, tabletteja, älytelevisioita, robotti-imureita, kameroita, nettiin liitettäviä pesukoneita (!!) ja jopa Android-jääkaappeja.

Miksi käyttäjänä rikkoisin toimivan kokonaisuuden ostamalla laitteen, joka on kylmän välinpitämätön muita ”perheenjäseniä” kohtaan?

 

PS. En usko että Angry Birdsistä tulee kovin pitkäikäistä brändiä, mutta yrittämisessä ei ole mitään väärää. Onnea matkaan Roviolle.






Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus