9. heinäkuunta 2013 Lisää kommentti

Kommentoidaanpas vielä vähän sitä paperilaskutusta ja kuinka se kuulemma raivostutti kansan. Tarkemmin sanottuna siitä veloittaminen.

Se on ihan oikein.

Mitä paperilaskutuksessa ja niiden maksamisessa on vikana?

  • Turha painomateriaali rasittaa luontoa
  • Lähettäminen on hidasta
  • Toimittaminen on hidasta
  • Toimittaminen on altis virheille
  • Maksutapahtuma on hidas
  • Maksutapahtuma on altis virheille

Lasku muodostetaan sähköisesti, tulostetaan ja ahdetaan usein käsin kirjekuoreen, joka on tilattu painotalosta. Jos firmalla on käytössään kone, joka kuorettaa automaattisesti niin kiva juttu ajansäästön kannalta, mutta joku senkin on kehittänyt, valmistanut ja rahdannut laivalla Suomeen.

Jo tässä vaiheessa valtava määrä fyysistä, painavaa materiaalia on kiikutettu rekalla pitkin poikin Eurooppaa. Onneksi paperi sentään kasvaa puissa.

Itse toimitusvaihe kestää yleensä pari päivää. Jos oletetaan kirjeen selviävän hengissä postin nälkäisestä lajittelukoneesta, saapuu se perille suurinpiirtein oikeaan luukkuun. Riippumatta asuuko asiakas yrityksen naapurissa vai toisella puolen Suomea, lähetys kulkee muutaman lajittelukeskuksen kautta.

Lopulta päästään itse maksamiseen. Koska asiakas on ylipäätänsä halunnut paperilaskun, tehdään oletus että hänellä ei ole käytössään verkkopankkia. Maksaminen tapahtuu siis raahautumalla laskun kanssa pankin konttorille, joka on tietysti auki vain silloin kun olet töissä, yleensä klo 10-16.

Lopuksi lasku tuhotaan asianmukaisesti tai arkistoidaan kansioon. Laskullahan on tunnearvoa, joten se kannattaa säilyttää, eikö?

Oliko mukavaa? Toista koko prosessi vaikkapa kerran kuukaudessa. Lopuksi surffaile nettilehden kommenttipalstalle pahoittamaan mielesi kahden euron laskutuslisästä.

Sähköinen laskutus on fiksumpaa

Otetaanpa vertailun vuoksi E-lasku.

Yritys muodostaa E-laskun sähköisesti ja lähettää sen nappia klikkaamalla. Lasku siirtyy sähköisesti välittäjäoperaattorille, josta se päätyy turvallisesti ja nopeasti vaikkapa vastaanottajan verkkopankkiin.

Asiakas saa halutessaan saapumisilmoituksen sähköpostilla tai tekstiviestillä. Asiakas kirjautuu verkkopankkiinsa ja hyväksyy laskun, jonka tiedot ovat viitenumeroa myöden jo valmiina. Maksamisen voi tietenkin myös automatisoida haluamillaan ehdoilla.

Koko prosessi on nopea, kuormittaa ympäristöä vain vähän ja virheen mahdollisuus on häviävän pieni. Matkan varrella on vähemmän välikäsiä ja maksaminen tapahtuu vaikka keskellä yötä jos asiakas niin haluaa.

Lasku arkistoidaan sähköisesti verkkopankkiin, jossa niitä voi kätevästi selailla aikansa kuluksi.

Paljonko E-lasku sitten maksaa? Asiakkaalle yleensä ei mitään. Verkkopankkitunnuksetkin saa ilmaiseksi, jos valitsee pankkinsa tarkkaan.

Mutta kun…

Tänään lehdessä kerrottiin 92-vuotiaasta naisesta, joka käyttää päivittäin Facebookkia. Silti Reino 54-vee harmittelee mielipidepalstalla, kuinka ei aio opetella käyttämään mitään verkkopankkia.

Verkkopankkihan toimii nykyään myös kännykällä. Sehän löytyy jo melko useasta suomalaistaloudesta.

Eihän sitä verkkopankkia ole pakko käyttää, siksi yritykset edelleen tarjoavat paperilaskutuksen. Mielestäni 2,90 € on kuitenkin kohtuullinen veloitus sellaisesta.

HUOM! Täysin oma asiansa on kuitenkin paperilaskuveloituksen eritteleminen laskussa. Yrittäjä, kuinka arvotonta tuotetta/palvelua myyt, jos et pysty upottamaan paria pennosta sen hintaan? Ei ravintolakaan laskuta pöytiintarjoilulisää. (Ehkä huono vertaus ajankohtaisen vesikeskustelun vuoksi…)






Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus