21. joulukuunta 2013 Lisää kommentti

Mistä tunnistaa onnistuneen tuotteistamisen? Kun sen näkee, pysäyttää kaiken tekemisen ja katsoo uudestaan.

Mitä hittoa minä juuri näin?

end_of_history_iso

En edes juo olutta, mutta brittiläisen BrewDog-panimon 55-prosenttinen End of History -olut on niin käsittämättömän hyvin tuotteistettu että Suomessa varmasti joku siitä mielensä niin pahoittaisi.

Tätä tuotetta on mahdotonta edes kuvailla riittävän hyvin pelkällä tekstillä, ainakaan oma verbaaliakrobatiani ei vaan riitä. Mautonta tai ei, pullon etikettinä toimii todellakin täytetty eläin.

Lopputulos on niin absurdi ja mustan huumorin riemuvoitto, että tuotteen ja sen tekijän muistaa varmasti ikuisesti.

Hyvä tuotteistus toimii itsessäänkin markkinointina. Tämä olut erottuu massasta koska sen ”paketointi” on niin omalta planeetaltaan ja jo pelkkä vahvuus (55%) kertoo että nyt ei ole kyse mistään tylsästä arkijuomasta.

Tottakai tämä tuote loukkaa joitain ihmisiä. Niin on vain joskus tehtävä. Jos yrität miellyttää kaikkia, tuotteesi on tylsää keskitasoa ja yrityksesi taistelee kannattavuuden rajamailla.

Mutta kuten Jari Parantainen sanoi, ”Vihapuhe on tehokasta markkinoinnin polttoainetta.”

End of History ei toki ole yksin vastuussa BrewDogin menestyksestä, mutta sama innostus ja erikoistuminen näkyy myös kaikessa muussa heidän toiminnassaan. Lopputuloksena on 2007 kahden hengen pakettiautopanimona aloittanut yritys, joka työllistää nyt viisi vuotta myöhemmin pitkälle toistasataa työntekijää ja omistaa kymmenen omaa baaria.

Yrittäjä, yritäpäs sinäkin erottua joskus massasta.






Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus