14. maaliskuunta 2014 Lisää kommentti

Suomen Asiakastieto Oy on Suomen vanhin ja ehkä isoin henkilöluottotietoyhtiö. Heillä on monta kätevää palvelua yrittäjälle, joista yksi on Vastuullinenyritys.fi.

Tilaajavastuulaki velvoittaa työn tilaajan selvittämään, että hänen sopimuskumppaninsa on hoitanut lainmukaiset velvoitteensa. Kyseinen palvelu tarjoaa yrityksille tilaajavastuulain mukaiset raportit kätevästi ja välittömästi. Itsekin käytin kyseisiä raportteja jo heti toiminimeni perustamisen jälkeen.

Tänään pitkästä aikaa raportteja hakiessani törmäsin pieneen pulmaan. Palvelu söi kiltisti rahani tililtäni verkkomaksunapin kautta, jonka jälkeen sain palkinnoksi ”Sivua ei löydy” -ilmoituksen.

Teknisiä pulmia on kaikkialla, joten ne eivät ainakaan minua nykyään stressaa. Soitto asiakaspalveluun kuitenkin yllätti melkoisesti: ”Se palvelu on lopetettu aikoja sitten.”

Hämäännyin hetkeksi ja tarkistin etten kuvitellut palvelun nettisivuja, jotka vielä tätä tekstiä kirjoittaessakin toimivat.

vastuullinen

Kyllä, palvelu on lopetettu, mutta kukaan Suomen Asiakastiedossa ei ilmeisesti ole muistanut…

  • Poistaa sivustoa
  • Estää maksusuorituksia
  • Tiedottaa asiasta
  • Poistaa linkkejä yhtiön muilta sivuilta

Myös lukuisat yritykset ympäri Suomen linkittävät edelleen palveluun. Uusimmat linkit näyttivät olevan kahden viikon sisällä luotuja.

Loppu hyvin, kaikki hyvin; henkilö puhelimen toisessa päässä lähetti raporttini sähköpostilla. Nähtäväksi kuitenkin jää, uskallanko käyttää enää mitään yhtiön lukuisista palveluista, siltä varalta että nekin on jo lopetettu?

Hyvät yritykset, vaikka tuotteiden/palveluiden lopettaminen ei ehkä olekaan niiden elinkaaren tärkein vaihe, ei sitä ihan noinkaan voi hoitaa.

Ystävällisin terveisin, yrittäjä.






Kommentoi juttua

Tommi Honkala
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja yrittäjä Helsingistä


Taikasanat:
Käytettävyys, Yrittäjyys, Markkinointi, WWW, Bloggaus